۲ مطلب در فروردين ۱۳۹۷ ثبت شده است


درباره‌ی سال ۹۷ ــ سالی که از این لحظه آغاز میشود ــ آنچه مهم است، این است که همه باید سخت کار کنند. بنده در شعارهای سالها معمولاً مخاطب را مسئولین قرار میدادم؛ امسال مخاطب، همه‌ی آحاد ملّت و از جمله مسئولین خواهند بود. مقدّمتاً عرض کنم، مسئله‌ی اقتصاد و فرهنگ و مسائل گوناگون همه مطرح است لکن مسئله‌ی اصلی ما امسال هم مسئله‌ی اقتصاد و معیشت مردمی است. همه باید تلاش کنند، همه باید کار کنند و محور هم عبارت است از تولید ملّی؛ یعنی اگر چنانچه تولید ملّی را ــ با شرحی که ان‌شاءاللّه در سخنرانی عرض خواهم کرد ــ همه تعقیب کنند و دنبال‌گیری کنند، بسیاری از مشکلات اقتصادی، مشکلات معیشتیِ مردم ــ هم مسئله‌ی اشتغال، هم مسئله‌ی سرمایه‌گذاری و بقیّه‌ی چیزها ــ حل خواهد شد. آسیبهای اجتماعی به میزان زیادی کاهش پیدا خواهد کرد؛ یعنی محور، تولید ملّی است. بنابراین اگر تولید ملّی شتاب بگیرد، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. من این را محور قرار دادم برای شعار امسال؛ شعار امسال «حمایت از کالای ایرانی» است؛ سال «حمایت از کالای ایرانی». این فقط مربوط به مسئولین نیست؛ آحاد ملّت همه میتوانند در این زمینه کمک بکنند و به معنای واقعی کلمه وارد میدان بشوند.

پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت آغاز سال ۱۳۹۷

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ فروردين ۹۷ ، ۱۸:۲۷
احمد جانقربانی
نتیجه تصویری برای اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی

فاکتور ھای مختلفی در اقتصاد نقش دارند که تولید یکی از این فاکتورھا میباشد که اگر بر پایه دانش باشد این تولیدات و اقتصاد حاصل از آن می شود اقتصاد مقاومتی ،که اگر اقتصاد بر پایه دانش داخلی باشد باعث رونق اقتصادی می شود.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از خراسان شمالی؛فاکتور ھای مختلفی در اقتصاد نقش دارند که تولید یکی از این فاکتورھا میباشد که اگر بر پایه دانش باشد این تولیدات و اقتصاد حاصل از آن می شود اقتصاد مقاومتی ،که اگر اقتصاد بر پایه دانش داخلی باشد باعث رونق اقتصادی می شود.

علی اصغر پیله ور رئیس پارک علم و فناوری استان خراسان شمالی

مریم رحیم زاده مدیر عامل شرکت دانش بنیان توسعه سامانه ھای ارتباطی (توسا). 

ھادی محمد زاده رئیس سازمان بسیج علمی پژوھشی فناوری استان خراسان شمالی. به جایگاه اقتصاد دانش بنیان در اقتصاد مقاومتی اشاره کرده که درادامه بررسی خواھیم کرد:

علی اصغر پیله ور رئیس پارک علم و فناوری استان خراسان شمالی در جواب به این سوال گفت

اقتصاد دانش بنیان دقیقا در راس اقتصاد مقاومتی قرار دارد...اقتصاد مقاومتی می گوید بروید ببینید چه در مملکت تولید می شود آن را حمایت کنید و ھمه به خودمان تکیه کنیم و به داشته ھا و به فکر و اندیشه تکیه بشود و دقیقا شرکت ھای دانش بنیان تولیداتشان از درون است و حاصل اندیشه و فکر ایرانی است و محصولات این شرکت ھا حاصل فکر و اندیشه مدیران این شرکت ھا است و این محصولات را به جامعه ارائه می کند،بنابراین اقتصاد دانش بنیان دقیقا در راستای اقتصاد مقاومتی و رکن اصلی اقتصاد مقاومتی می باشد و این موضوعی است که باید جابیفتد ،اما چون اقتصاد ما وابسته است و به جوانان داخل اعتماد نمی شود که این باید در جامعه به یک گفتمان تبدیل بشود ودر پایان اقتصاد دانش بنیان ریشه اصلی آن درون زایی است و این درون زایی رکن اصلی اقتصاد مقاومتی است به طوری که در اقتصاد مقاومتی به تولید و حمایت از تولیدات داخلی بسیار توجه دارد و شرکت ھای دانش بنیان راه اصلی رسیدن به تولید محصول صددرصد ایرانی ھستند.

مریم رحیم زاده مدیر عامل شرکت دانش بنیان توسعه سامانه ھای ارتباطی(توسا) نیز در پاسخ به سوال مطرح شده گفت:

اقتصاد دانش بنیان یکی از ارکان اصلی اقتصاد مقاومتی است چرا که لازمه حفظ سرمایه در داخل کشور تولید داخلی است و دانش بنیان بودن اقتصاد در نھایت باعث رونق تولید داخلی می شود که این نگاه به تولید داخل از خاصیت ھای اقتصاد دانش بنیان است و البته از الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی. شرکت ھای دانش بنیان در این زمینه به دلیل نگاه صددرصدی به بنیانی بودن و داخلی بودن محصولات نقش اساسی در اقتصاد مقاومتی و تحقق آن دارد.

و در پایان ھادی محمد زاده رئیس سازمان بسیج علمی پژوھشی فناوری استان خراسان شمالی سوال بالا را اینچنین پاسخ داد:

جایگاه اقتصاد دانش بنیان در اقتصاد مقاومتی را به طور واضح می توان در دل بیانات مقام معظم رھبری یافت، ایشان از ویژگی ھای اقتصاد مقاومتی درون زا بودن و برون گرایی آن میدانند.

خب درون زایی یعنی جوشیدن از درون و برای اینکه بتوان محصول تولید شده داخلی را به بیرون عرضه کرد ، باید ھم متناسب با نیاز روز دنیا باشد ھم قابل رقابت با محصولات سایر کشور ھا باشدو کاملا روشن است که محصولی می تواند چنین شرایط و ویژگی ھایی داشته باشد که برمبنای یک فکر و یک دانش قوی تولید شده باشد و یقینا یکی از راه ھای پذیرش تولیدات در بازارھای جھانی پایه دانشی و کیفیت آن است که ھمه ی این ھا در سایه ی اقتصاد دانش بنیان محقق می شود. اقتصاد دانش بنیان یعنی چرخه درآمدی و اقتصادی که بر پایه دانش باشد. فاکتور ھای مختلفی در اقتصاد نقش دارند که تولید یکی از این فاکتورھا میباشد که اگر بر پایه دانش باشد این تولیدات و اقتصاد حاصل از آن می شود اقتصاد مقاومتی ،که اگر اقتصاد بر پایه دانش داخلی باشد باعث رونق اقتصادی می شود.

و در پایان لازم به ذکر است که نقش شرکت های دانش بنیان در تحقق اقتصاد مقاومتی از جمله مسائل و مباحث فراموش شده ای بود که با سخنان مقام معظم رهبری مورد توجه قرار گرفت. امروزه با پیشرفت علوم بشری، کاربرد دانش در زندگی انسان در تمام عرصه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی افزایش یافته و اقتصاد مبتنی بر علم و دانش و ضرورت توسعه شرکت های دانش بنیان در عرصه های اقتصادی اهمیت زیادی یافته است. در این عرصه شرکت های دانش بنیان می توانند موجب تحول در عرصه علم و دانش و کشف یافته ها و نتایج جدید اقتصادی شوند، این یافته ها می تواند در اجرای اصول اقتصاد مقاومتی مورد استفاده قرار گیرد.بیانات و سخنان مقام معظم رهبری در این زمینه موجب اهمیت و توجه به نقش برجسته شرکتهای دانش بنیان در تحولات و تغییرات اقتصادی گشت. رهبر معظم انقلاب در دیدار با جمعی از محققان و پژوهشگران، عرصه علم و فناوری و مسئولان شرکت های دانش بنیان با تاکید قرار دادن این شرکتها، لزوم تحقق اقتصاد مقاومتی را بیان داشتند. از دید ایشان، «شرکت های دانش بنیان از بهترین مظاهر و موثرترین مولفه های اقتصاد مقاومتی هستند که می توانند اقتصاد مقاومتی را پایدارتر کنند»..رابطه در هم تنیده اقتصاد مقاومتی با اقتصاد مبتنی بر علم و دانش از طریق شرکت های دانش بنیان استحکام می یابد. این شرکتها هم در تحقق اقتصاد دانش بنیان نقش دارند و هم می توانند در مدل اقتصاد مقاومتی کارایی و کاربرد داشته باشند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ فروردين ۹۷ ، ۱۸:۳۹
احمد جانقربانی