۳ مطلب در فروردين ۱۳۹۸ ثبت شده است

مقالات سال رونق تولید


نتیجه رونق تولید، رشد اقتصادی کشور خواهد بود، رشد اقتصادی کشور هم مستلزم و ملازم ایجاد اشتغال است. لذا وقتی که تولید در کشور فعال بشود، چرخه‌ی اقتصاد کشور هم فعال می‌شود و کالای بیشتری مبادله و مصرف می‌شود که نتیجتاً معیشت عمومی هم بهتر می‌شود.
رابطه رونق تولید و معیشت مردم
رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی آغاز سال ۱۳۹۸ به آحاد ملت ایران، ضمن نامگذاری سال پیش رو به عنوان «رونق تولید»، مشکل اساسی و فوری کشور را همچنان مشکل اقتصادی دانستند و در تشریح آن فرمودند:  چنانچه تولید به راه بیفتد، هم می­تواند مشکلات معیشتی را حل کند، هم می­تواند استغناء کشور از بیگانگان و دشمنان را تامین کند، هم می­تواند مشکل اشتغال را برطرف کند، هم حتی می­تواند مشکل ارزش پول ملی را تا حدود زیادی برطرف کند.

این نوشتار، متن گفتگویی است با آقای دکتر سید امیر سیاح، مدیر گروه مطالعات محیط کسب و کار مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی که وی به سه سؤال درباره رابطه‌ی رونق تولید با بهبود معیشت مردم پاسخ می‌دهد. 
 
به نظر شما چگونه رونق تولید می تواند مشکلات معیشتی مردم را حل کند؟

نتیجه رونق تولید، رشد اقتصادی کشور خواهد بود، رشد اقتصادی کشور هم مستلزم و ملازم ایجاد اشتغال است. لذا وقتی که تولید در کشور فعال بشود، چرخه‌ی اقتصاد کشور هم فعال می‌شود و کالای بیشتری مبادله و مصرف می‌شود که نتیجتاً معیشت عمومی هم بهتر می‌شود. برای همین هم می‌­توان کلید اصلی حل مشکلات کشور را برداشتن موانع تولید ملّی و تحریک تولید و رونق بخشیدن به آن دانست.

در شرایط موجود، برای حل مشکلات اقتصادی کشور آیا راه دیگری به جز رونق تولید وجود دارد؟ 

اولاً باید گفت که شعار سال ۹۸، در ادامه‌ی شعارهای سال‌های قبل است و به نوعی مکمل همه‌ی آنهاست.

ثانیاً در هر اقتصادی، مهمترین شاخص اقتصادی، تولید ناخالص داخلی است که هم قدرت اقتصادی را می‌سنجد و هم به اشتغال مرتبط و با آن هم جهت است و به تعبیری نشان‌دهنده­‌ی سطح رفاه اقتصادی جامعه هم هست. بر همین مبنا اگر تولید، راه بیفتد همه‌ی مشکلات دیگر اقتصادی هم به تدریج حل می‌شود.

یک خبر خوب برای شعار امسال این است که «الگوی راهبردی حمایت از تولید» شامل چندین سیاست اجرایی بدیع و مناسب، قبلاً در مرکز پژوهش‌های مجلس تدوین شده و الان آماده اجراست. البته صرف داشتن برنامه برای رونق تولید کافی نیست بلکه باید برای اجرای آن همت و انگیزه هم وجود داشته باشد تا این بسته اثربخش شود. مجریان محترم باید شجاعانه عمل کنند و واقعاً تولید را رونق بدهند. رونق تولید در کشور ما در شرایط فعلی کاملاً شدنی است به شرط اینکه مسئولان همت داشته باشند و تا می­توانند موانع تولید را برطرف کنند و تولیدکننده را از قید و بندهایی که به پای آن بسته شده است، آزاد کنند. اگر این کار انجام بشود، رونق اقتصادی و پیرو آن منفعت‌های دیگر -یعنی اشتغال و بهبود معیشت- نصیب مردم می­‌شود. باید دعا و تلاش کنیم که مسئولان اجرایی کشور موانع تولید و سرمایه‌گذاری را از سر راه بردارند و ثانیاً مسیرهای نامولد موازی تولید را ببندند.

مردم چطور؟ به نظر شما رونق تولید تنها امری حاکمیتی و مربوط به دولت است؟ 

به نظر من مردم در رونق تولید، نقش محوری و اصلی را دارند و دولت، هموارکننده و انگیزه دهنده و  راه است.
کارآفرین‌ها، فن‌آفرین‌ها، سرمایه‌گذارها و صادرکننده‌ها از میان مردم بیرون می‌آیند. خداوند در نهاد بشر میل به کارآفرینی و خلق و اکتساب ثروت را نهاده و از این بابت مشکلی نیست. مشکل بزرگ امروز ما این است که مسیر برای تولید و کارآفرینی هموار نیست و هزاران قانون و مقررات و بخشنامه و رویه اجرایی، دست و پای تولیدکننده و کارآفرین ایرانی را بسته اند. در ۱۰سال اخیر قوانین زیادی برای کم شدن این موانع تصویب شده ولی مشکل اینجاست که انگیزه برای رفع موانع تولید وجود ندارد. اثر نامگذاری سال۹۸ باید ایجاد نهضت رفع موانع تولید در ایران باشد.
 
چگونه رونق تولید می تواند مشکل کاهش ارزش پول ملی را حل کند؟

مشکلی که سال ۹۷ ایجاد شد، ریشه‌اش در همین ضعف و موانع تولیدی ماست. کلاً همه‌ی کشورها یک نظام ارزی­ای دارند. برخی که مثل کشورهای نفت‌خیز حاشیه‌­ی خلیج فارس درآمد نامحدود دارند، می‌توانند نرخ ارزشان را ثابت نگهدارند و هر چقدر بخواهند، کالا و خدمت وارد کنند و مبادلات ارزی داشته باشند.

دسته دوم کشورهایی هستند که مازاد تجاری دارند مثل چین و ژاپن که تولیدشان و صادراتشان به حدی زیاد است که برای حفظ و تقویت صادرات خود حتی ناچارند به طور مصنوعی ارزش پولشان را پایین بیاورند که صادرکردن بیشتر برایشان به صرفه بماند.

دسته سوم کشورها، کشورهایی هستند که ضعف تولید دارند، تولیدشان نسبت به مصرف وارداتشان کم است، این کشورها به طور مستمر دچار کاهش ارزش پول ملی می‌شوند. تنها راه ما برای نجات از این دور باطلی که دهها سال است دچارش هستیم، این است که تولیدمان را قوی کنیم. باید تنبلی و خستگی و تن­پروری را واقعاً کنار بگذاریم و تولیدمان را رشد دهیم. وقتی تولیدمان رشد کند و رقابتپذیر باشد، چرخه طلایی خلق ثروت و مازاد تجاری شکل می گیرد.

زمینه‌ی رونق تولید مهیاست. ما میلیون ها جوان خلاق آماده به کار با تحصیلات عالی دانشگاهی داریم. نیروی انسانی مورد نیاز برای رونق تولید وجود است. بازارهای بزرگی در اطراف کشورمان متقاضی کالاهای تولیدی ما هستند. و منابع سرشاری مانند منابع طبیعی و زیرساختهای خوب. با رونق تولید و تقویت و رسیدن به مازاد تجاری، شوک ارزی دیگر نمی­تواند ارزش پول ملی ما را کاهش دهد.

به عنوان نکته پایانی، امسال دیگر نباید اجازه بدهیم برای نام سال همایش برگزار کنند و تابلو و بیلبورد بزنند. مردم مشتاق و آماده کارآفرینی هستند. این مسئولان هستند که باید محیط کسب وکار را هموار و امن کنند و مسیرهای رانتی و نامولد را با قوانین مالیاتی، مسدود کنند. ماده۷ قانون اصل۴۴ برای تسهیل صدور مجوزهای کسب وکار را اجرا و احکام قانونی مالیات بر عایدی سرمایه و حذف رانتهای ضد تولیدی را فوراً اجرا کنند. اینها اولین و فوری ترین سیاستهاست. سیاستهای اجرایی زیادی وجود دارد که کارآفرین‌های بالقوه و مستعد ایرانی را به میدان می‌آورد و بالفعل می‌کند.
برخی ممکن است دراین راه حرفهای مأیوسانه بزنند باید آنها را توجیه کرد که می­شود و می­توانیم.
 
منبع:
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ فروردين ۹۸ ، ۲۲:۳۶
احمد جانقربانی


سال جاری، سال حمایت از کالای ایرانی نامیده شده است. شاید در ابتدای امر این برداشت به وجود آید که مخاطب این نام‌گذاری مصرف‌کنندگان جامعه هستند، اما نگاه دقیق‌تر به این مقوله نشان می‌دهد که حمایت از کالای ایرانی نیازمند اهتمام و کوشش کلیه ذی‌نفعان زنجیره تولید، عرضه و مصرف کالاست.
زمان تقریبی مطالعه : 5 دقیقه
تولیدات داخلی
بنابراین بخش عرضه کالا شامل تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان نیز لازم است اصلاحات لازم را در فرآیند‌های تولید و عرضه خود نظیر تامین، طراحی، تولید، بازاریابی و فروش صورت دهند تا کالایی با کیفیت بیشتر، هزینه کمتر و شرایط عرضه بهتر را روانه بازار کنند.


بازاریابی و فروش، پاشنه‌آشیل تولیدکنندگان ایرانی

مهم‌ترین حلقه ارتباطی تولیدکننده و مصرف‌کننده که نقش بسزایی در تصمیم مصرف‌کننده به خرید کالا دارد، حلقه بازاریابی و فروش است. آنچه در این حلقه می‌بایست مورد توجه تولیدکننده باشد نحوه و چگونگی معرفی کالا و ابعاد و مولفه‌های آن است. وقتی صحبت از معرفی کالا (بازاریابی و فروش) می‌شود، باید این مهم مورد توجه قرار گیرد که معرفی یک کالا به چه معناست و شامل چه ابعاد و مولفه‌هایی است.

به عبارت دیگر بدون نگاه علمی به این مقوله، انرژی و هزینه‌هایی که برای معرفی یک کالا صرف می‌شود نه تنها اثر مثبت ندارد، بلکه می‌تواند اثرات منفی نیز به بار آورد. نگاهی به برخی از تبلیغات شرکت‌های داخلی که گاها حتی سوژه طنز شبکه‌های اجتماعی نیز می‌گردد، این موضوع را روشن می‌کند که معرفی و بازاریابی کالا صرفا تبلیغ آن نیست و موضوع بسیار پیچیده‌تر از آن است.

نگاهی به وضعیت تولید، فروش و صادرات محصولات داخلی نشان می‌دهد که برخی از این محصولات در بازارهای رقابتی داخلی و خارجی به سادگی عرصه را به رقبای خارجی خود واگذار می‌کنند و اگر حمایت‌ها و محدودیت‌های دولت نباشد، در کسب سهم حداقلی از بازار نیز ناتوان می‌مانند.


با نگاهی به آمار دوره‌ها و کلاس‌های برگزار شده در حوزه بازاریابی و فروش، می‌توان دریافت که اهمیت این مقوله در نزد تولیدکنندگان و بازرگانان داخلی پررنگ‌تر از گذشته شده و نگرش‌های سنتی در این عرصه جای خود را به سازوکارهای جدید و علمی داده است. در ادبیات بازاریابی و فروش، فرآیند خرید (فروش) متشکل از سه بازیگر اصلی فروشنده، کالا و خریدار و دربرگیرنده سه فرآیند اصلی انتخاب محصول، انتخاب برند و انتخاب فروشگاه است.

یک فرآیند موفق بازاریابی و فروش شامل رویه‌هایی است که به خوبی ویژگی‌های مرتبط با هرسه بازیگر را تحلیل نموده و راهکار‌های موثر جهت مدیریت صحیح فرآیندهای مرتبط با هر عامل را پیاده‌سازی کند و در کنار آنها به عامل پیوستگی فرآیندهای خرید نیز توجه کند. برای مثال، صرفا معرفی محصول بدون دقت به جایگاه برند، نمی‌تواند لزوما به نتایج موفقی برسد یا تبلیغ برند بدون تولید محصولی برخوردار از کیفیت و هزینه مناسب، نمی‌تواند مثمرثمر باشد.

در این میان کلیه تصمیماتی که مشتری ممکن است در خصوص خرید خود اتخاذ کند، چه از نقطه نظر انتخاب محصول، انتخاب برند یا انتخاب فروشگاه در حوزه «فرآیند خرید مشتری» طبقه‌بندی می‌شود. بنابراین در وهله نخست لازم است که این فرآیند و مراحل آن به درستی شناخته شود. «فرآیند خرید مشتری» شامل فعالیت‌هایی به شرح زیر است که توسط مصرف‌کننده صورت می‌پذیرد.

۱: احساس نیاز
۲: توسعه گزینه‌های متنوع برای خرید
۳: جستجو و جمع‌آوری اطلاعات برای گزینه‌های تحت بررسی
۴: بررسی و ارزیابی گزینه‌ها با توجه به معیارهایی نظیر کیفیت، هزینه، خدمات پس از فروش و ….
۵: خرید محصول با تحلیل گزینه‌ها و معیارهای مختلف
۶: ارزیابی پس از خرید

معرفی کالای ایرانی باید سبد و مجموعه‌ای از روش‌ها و سازوکارهای متنوع در کلیه حوزه‌های فوق باشد. به عبارت دیگر آنچه صنعت و تولید کشور در حلقه بازاریابی و فروش نیاز دارد، مطالعه و پژوهش عمیق به منظور شناخت نیاز مشتری، تحلیل گزینه‌های موجود (خود و رقبا)، ایجاد ابزارها و بانک‌های اطلاعاتی دقیق و قابل‌اطمینان برای مشتری جهت کسب اطلاعات و ایجاد سازوکارهای ارتباط با مشتری پس از خرید به منظور درک بازخورد مشتری و اصلاح و توسعه فرآیندهای تولید و فروش است.

از این رو صرفا معرفی کالا بدون دقت نظر به موارد فوق نمی‌تواند در معرفی کالای ایرانی و تعمیق جایگاه آن میان مشتریان داخلی و خارجی مثمرثمر باشد. نیل به اهداف فوق نیازمند توسعه این فرهنگ در میان کسب‌و‌کارهای ایرانی است که فروش رابطه‌ای مقطعی و یکطرفه نیست و حضور پویا و پیوسته در بازار، نیازمند درک درست از ارتباط دوسویه و پیوسته با مشتری است. بنابراین آنچه باعث تحریک صنایع و بازرگانان ایرانی به حرکت در این مسیر می‌شود عنصر «رقابت» است.

بازار غیر رقابتی و یک طرفه، ضمن سلب آزادی عمل و تصمیم‌گیری مشتری، عملا فروشنده یا تولیدکننده را نیز بی‌نیاز از توجه به تقویت بنیه تحقیق و توسعه، طراحی و … و بالاخص بازاریابی و فروش می‌کند. امری که بدون شک در بلندمدت خود عامل تهدیدکننده بقایش است.

در این میان بررسی وضعیت تولیدات و صادرات کشور نیز این باور را بیش از پیش تقویت می‌کند که تولیدات کشور عمدتا مبتنی بر مزیت‌های نسبی است تا مزیت‌های رقابتی. هرچند تولید استوار بر مزیت‌های نسبی نیز قابلیت موفقیت در بازارهای داخلی و خارجی را دارد، اما باید توجه داشت در دنیای رقابتی امروز، توسعه رقابتی صنایع نیازمند توجه بیشتر به بهره‌گیری از مزیت‌های رقابتی است.

نگاهی به وضعیت تولید، فروش و صادرات محصولات داخلی نشان می‌دهد که برخی از این محصولات در بازارهای رقابتی داخلی و خارجی به سادگی عرصه را به رقبای خارجی خود واگذار می‌کنند و اگر حمایت‌ها و محدودیت‌های دولت نباشد، در کسب سهم حداقلی از بازار نیز ناتوان می‌مانند.

از این رو تمرکز دولت و تولیدکنندگان بر معرفی کالای ایرانی در یک فضای رقابتی، علاوه بر تاثیر مستقیم و مفید بر فرآیند خرید مشتری، الزامات کافی را برای دقت نظر صنعت‌گران به توسعه قابلیت‌های رقابتی که موثر بر فرآیند بازاریابی و فروش است، مهیا می‌سازد. در غیر این صورت، نگاه صرف تبلیغاتی به مقوله معرفی کالای ایرانی و برگزاری نمایشگاه، چاپ پوستر، تهیه تیزر و غیره، صرفا فرآیندهایی مقطعی و بدون اثرگذاری بلندمدت است.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ فروردين ۹۸ ، ۲۲:۲۳
احمد جانقربانی

رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ۱۳۹۸ را سال «رونق تولید» نامگذاری کردند؛


رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۳۹۸ هجری شمسی، با تبریک عید نوروز و میلاد مسعود امیرمؤمنان حضرت علی علیه‌السلام به هم‌میهنان عزیز و بویژه خانواده‌های معظم شهیدان و جانبازان، و با آرزوی سالی توأم با شادی، سعادت، سلامت جسمی و توفیقات روزافزون مادی و معنوی برای ملت ایران، سال جدید را سال «رونق تولید» نامگذاری کردند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای در ارزیابی سال ۹۷، آن را سالی پُر ماجرا خواندند و خاطرنشان کردند: دشمنان در این سال نقشه‌های زیادی برای ایران کشیده بودند، اما ملت ایران به معنی واقعی خوش درخشید و با صلابت و بصیرت و با همت جوانان، آن نقشه‌ها را خنثی کرد.
رهبر انقلاب اسلامی واکنش مردم به تحریمهای شدید آمریکا و اروپا را در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی واکنشی محکم و مقتدرانه برشمردند و افزودند: در عرصه سیاسی مظهر این واکنش راهپیمایی عظیم ۲۲ بهمن و موضع‌گیری‌ها مردم در طول سال بود و در عرصه تقابل اقتصادی نیز با «افزایش ابتکارات علمی و فنی»، «افزایش چشمگیر شرکتهای دانش بنیان»، «افزایش تولیدات زیربنایی و اساسیِ داخلی مانند افتتاح فازهای متعدد گاز جنوب کشور و افتتاح پالایشگاه بزرگ بندرعباس»، ملت ایران توانست در مقابل دشمنی و خباثت دشمنان، قدرت و هیبت و عظمت خود را نشان دهد و آبروی ملت و انقلاب و نظام جمهوری اسلامی افزایش پیدا کرد.
ایشان در ادامه مشکل اساسی کشور را همچنان مشکل اقتصادی دانستند و با اشاره به افزایش مشکلات معیشتی مردم در ماههای اخیر، گفتند: بخشی از این مشکلات مربوط به مدیریتهای نارسا در زمینه مسائل اقتصادی است که حتماً باید جبران شود، البته برنامه‌ها و تدابیری اندیشیده شده است که این تدابیر باید در طول سال جدید به ثمر بنشیند و مردم آثار آن را احساس کنند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای با تأکید مجدد بر اینکه اولویت و مسئله فوری و جدی کشور، مسئله اقتصاد است، از «کاهش ارزش پول ملی» «قدرت خرید مردم» و «کم‌کاری و یا تعطیل بعضی کارخانجات» به‌عنوان مشکلات مهم اقتصاد کشور یاد و تأکید کردند: بر اساس مطالعه و همچنین نظرات کارشناسان، کلید حل همه این مشکلات «توسعه تولید ملی» است.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به استقبال مردم از شعار سال ۹۷ یعنی «حمایت از کالای ایرانی» و آثار مثبت آن، افزودند: امسال، مسئله محوری و اصلی، مسئله «تولید» است، زیرا اگر تولید جریان یابد، هم مشکلات معیشتی و اشتغال حل می‌شود، هم موجب استغنای کشور از بیگانگان و دشمنان خواهد شد و حتی می‌تواند مشکل ارزش پول ملی را تا حدود زیادی برطرف کند، بنابراین من شعار امسال را «رونق تولید» قرار دادم.
حضرت آیت الله خامنه‌ای همگان را به تلاش برای رونق تولید در کشور فراخواندند و ابراز امیدواری کردند با گسترش چشمگیر و محسوس این تلاش در طول سال، مشکل اقتصادی در مسیر حل شدن قرار بگیرد.
ایشان با درود به ارواح مطهر امام راحل و شهیدان سرافراز، و با سلام به پیشگاه حضرت ولی‌عصر(عج)، دعای آن بزرگوار و سعادت ملت ایران و همه ملتهایی که نوروز را گرامی می‌دارند، از خداوند متعال مسألت کردند
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ فروردين ۹۸ ، ۰۵:۰۴
احمد جانقربانی