۲ مطلب در مرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

موانع خلق نوآوری در شرکت های دانش بنیان (۱)



۲

بسیاری از شرکت های دانش بنیان تنها قادر هستند تا محصولات خود را در بازار استانی و منطقه ای به فروش برسانند و از نفوذ محصول به بازارهای سایر استان ها و حتی بازارهای بین المللی، عاجزند. از سوی دیگر، به دلیل اندازه کوچک سازمانی، این شرکت ها نمی توانند تشکیلات بازاریابی مستقلی را در داخل خود ایجاد کنند و لذا همواره به دنبال فرشته نجات می گردند.

شرکت های دانش بنیان نوپا در اقتصاد کشور دارای اهمیت خاصی هستند. علی رغم تمام انتقادهایی که به این شرکت ها و مدل رشد آنها می شود، این شرکت ها می توانند ضمن ایجاد روحیه امید به خصوص در جوان ها مبنی بر وجود فرصت کارآفرینی، به عنوان منابع دانشی صنایع پیشرو و راهبردی نیز محسوب گردند که در صورت مدیریت مناسب جریان دانشی، می توان از ظرفیت هایشان جهت بهبود عملکرد شرکت های بزرگ نیز بهره مند شد.

با توجه به اینکه نگارنده به طور مداوم با شرکت های دانش بنیان به خصوص شرکت های نوپا در تعامل می باشد، تحلیل وضعیت کسب و کار بسیاری از این شرکت ها گویای این واقعیت است که می توان محرک ها و موانع متعددی را برای خلق نوآوری توسط ایشان برشمرد. شناسایی این عوامل، در سیاستگذاری بهتر دولتمردان می تواند موثر باشد.

اولین مانعی که برای خلق نوآوری در شرکت های دانش بنیان در این سلسله یادداشت شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی به آن اشاره می شود، عبارت است از عدم دسترسی این شرکت ها به شبکه های توزیع محصولات.

به عبارت دیگر، بسیاری از شرکت های دانش بنیان تنها قادر هستند تا محصولات خود را در بازار استانی و منطقه ای به فروش برسانند و از نفوذ محصول به بازارهای سایر استان ها و حتی بازارهای بین المللی، عاجزند. از سوی دیگر، به دلیل اندازه کوچک سازمانی، این شرکت ها نمی توانند تشکیلات بازاریابی مستقلی را در داخل خود ایجاد کنند و لذا همواره به دنبال فرشته نجات می گردند. این مسئله باعث می شود توان زیادی از این شرکت ها صرف فروش محصول شده و عملا از خلق نوآوری و ارتقای محصولات باز بمانند.

ضعف در قوانین و سازوکارهای تجارت الکترونیک کشور از یک سو و عدم آشنایی با اصول تجارت الکترونیک از سوی دیگر، مشکل بعدی در بازاریابی محصولات دانش بنیان است. به همین دلیل در غالب مواقع، شرکت های دانش بنیان به راه اندازی یک وبسایت و معرفی اجمالی محصول خود اکتفا کرده و قادر به استفاده بیشتر از ظرفیت های فضای مجازی نیستند.

همچنین نبود بازاریابان تخصصی برای کالاهای دانش بنیان، به عنوان تسهیلگران اتصال عرضه و تقاضا به هم، یک مانع اصلی در این زمینه تلقی می شود.

با توجه به اینکه تعداد قابل توجهی از شرکت های دانش بنیان یا فناور در پارک های علم و فناوری و مراکز رشد مستقر هستند، این شرکت ها انتظار دارند تا نهادهای فوق الذکر در کمک به فروش محصولات ایشان، نقش ایفا کنند.

برای مثال، راه اندازی هدفمند شرکت های تخصصی بازاریابی در پارک های علم و فناوری با حمایت اولیه دولت و کاهش تدریجی یارانه های دولتی؛ رایزنی با سایر پارک های علم و فناوری و شرکت های مستقر در آن ها برای شبکه سازی؛ و نیز تسهیل کردن حضور شرکت های دانش بنیان در نمایشگاه ها؛ از جمله انتظارات شرکت ها از این نهادهاست.

تجربه سایر کشورها نشان می دهد بهترین راهکار در تکمیل ساختار بازار دانش بنیان، شکل دهی و حمایت از تسهیلگران بازاریابی تخصصی است. وجود تسهیلگران، می تواند به تشکیل کانال های بازاریابی منجر شده و عرضه و تقاضای کالاهای دانش بنیان بهتر از گذشته به یکدیگر متصل گردند.

اگرچه حمایت های هدفمند دولتی مانند حمایت از شرکت هایی که اقدام به تجاری سازی و فروش محصولات شرکت های دانش بنیان می کنند می تواند یک سیاست خوب تلقی شود، اما به نظر می رسد فقدان تخصص لازم در بین تسهیلگران کشور برای بازاریابی تخصصی کالاهای دانش بنیان نیز یک مانع اصلی محسوب می شود و آموزش ها و حمایت های مالی به خصوص در اوایل مراحل کار، برای تکمیل سیاست پیشین ضروری می باشند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مرداد ۹۷ ، ۲۱:۰۰
احمد جانقربانی

دکترستاری مطرح کرد


دکتر سورنا ستاری در برنامه تلویزیونی «تیتر امشب» ایجاد زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری را مهم‌ترین اولویت دولت دوازدهم عنوان کرد و افزود: ایجاد و توسعه زیست‌ بوم کارآفرینی و نوآوری، تقویت کسب و کارهای فناور و نوآور و شرکت‌های دانش‌بنیان در دستور کار ما در دولت دوازدهم قرار دارد. 

ایجاد فضای حمایتی شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور

معاون علمی و فناوری ریس‌جمهور، یکی از ضرورتهای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان را ارتقای سهم آنها در اجرای طرح‌های ملی و بین‌المللی دانست و گفت: ارتقای توان صادرات محصولات دانش‌بنیان، افزایش جذب سرمایه‌گذاری و همکاری‌های خارجی در طرح‌های فناورانه از ضرورت‌های دیگر این بخش از اقتصاد کشور است که معاونت علمی و فناوری با ایجاد زیرساخت‌های حمایتی لازم دنبال می‌کند. 

وی با اشاره به حمایت‌های گوناگون در صادرات، معافیت‌ها، معرفی محصولات، ثبت اختراعات و پتنت ذیل قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: دولت در بستر مناسبی چون قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان از این شرکت‌ها با اعطای معافیت مالیاتی یا گمرکی حمایت می‌کند یا از طریق کریدور صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان زمینه ورود این محصولات را به بازارهای منطقه‌ای و جهانی فراهم می‌کند.

ستاری با اشاره به ورود صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه به عرصه حمایت از کسب و کارهای فناور، ‌ادامه داد: در حوزه مالی صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه یا VC  برای حمایت از آنها وارد بورس شده‌اند تا زمینه ورود سرمایه‌گذاران در عرصه‌ استارتاپ فراهم شود. زیرا راه حمایت از نسل جدید کسب و کارها این است که اقتصاد و پول را به محیط علم و دانش بیاوریم.

ستاری با بیان این‌که پایه و اساس اقتصاد دانش‌بنیان نیروی انسانی خلاق است، اظهار کرد: توسعه اقتصاد دانش‌بنیان بر پایه توانمندی نیروی  انسانی جوان، تحصیل‌کرده و خلاق یکی از مهم‌ترین اولویت‌های معاونت علمی و فناوری است که در 4 سال آینده به طور جدی دنبال خواهد شد.

وی با بیان اینکه اقتصاد دانش‌بنیان نه تنها تولید علمی بلکه علم را هم کاربردی می‌کند، تاکید کرد: بحث دانش‌بنیان ضمن حل بسیاری از چالش‌های موجود همچون اشتغال، مسائل گریبان‌گیر روزمره ما همچون مشکلات زیست‌محیطی را نیز حل می‌کند. بسیاری از مسائل و چالش‌های جدی موجود در کشور همچون نبود بهینه‌سازی مصرف انرژی، خشکسالی، مدیریت محیط‌ زیست و ...پاسخ‌هایی از جنس فناوری و نوآوری را می‌طلبد.

فرهنگ‌سازی و ایجاد زیست بوم کارآفرینی مهم‌ترین لازمه شکوفایی کسب و کارهای نوپا

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با تأکید بر تحول در زیرساخت‌های بنیادین فرهنگی و همچنین ساختارهای آموزشی گفت: باید در امر آموزش به طور خلاق و نوآورانه تغییر جدی ایجاد شود و برای تسهیل این روند نیز هماهنگی‌هایی با وزارت علوم  و آموزش و پرورش داشتیم.

رییس بنیاد ملی نخبگان، آسیب‌های ناشی از اقتصاد نفتی را یادآور شد و افزود: تکیه صرف به درآمدهای حاصل از فروش نفت، کشور را دچار آسیب‌های فراوانی کرده است و  دانشگاه‌های کشور باید با حرکت به سوی دانشگاه کارآفرین و تربیت نیروی انسانی نوآور، به اصلاح این ساختار فرهنگی نادرست کمک کنند.

وی افزود: تحقق مفاهیم دانش‌بنیان آسان نیست و بودجه نفت خلاقیت فرزندان ما را از بین برده است و استخدام در سازمان‌های دولتی به هدف آنان تبدیل شده است.

ستاری با تاکید بر این‌که فرهنگ ارزش‌گذاری بر مبنای دارایی‌های فیزیکی باید جای خود را به خلاقیت، ایده و نوآوری نیروی انسانی بدهد، اظهار کرد: افراد باید بر اساس ایده‌هایشان ارزش‌گذاری شوند و کسانی که با اعتماد به‌نفس، جسارت و پشتکار ایده‌های خود را تحقق می‌بخشند، مهم‌ترین سرمایه اقتصاد مبتنی بر دانش و نوآوری به‌شمار می‌روند.

ستاری با اشاره به پیشینه دیرین کارآفرینی و نوآوری ایرانیان، گفت: کارآفرینی در ژن ایرانی‌ها بوده است؛ اما اکنون فرهنگ آموزش در سیستم ما از بین رفته است. کسب و کارهای نوپا با توجه به ماهیتشان باید عموماً هفته‌ای 10 درصد رشد داشته باشند، وگرنه موفق نیستند و مشکل سیستم ما، تزریق نفت به آنهاست.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور، نیروی انسانی تحصیل‌کرده ایرانی را یک مزیت مهم و سرمایه‌ای ارزنده برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان ارزیابی کرد و گفت: ما در شاخص‌های نیروی انسانی، دومین قدرت جهان هستیم و با تربیت فارغ‌التحصیلان مهندسی، هم‌پای کشورهای قدرتمند جهان چهارمین کشور جهانیم؛ اما به‌کارگیری این ظرفیت ارزشمند مستلزم ایجاد یک زیست‌بوم مساعد برای فعالیت آن‌ها است.

ظهور کسب و کارهای نوپا

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با بیان این‌که ظهور کسب و کارهای نوآور موفق ایرانی، نشان‌دهنده وجود ظرفیت خارق‌العاده کشورمان در این عرصه است، تصریح کرد: تعداد کسب و کارهای نوآوری که با رشد خارق‌العاده خود افتخارآفرینی کرده‌اند، کم نیست و با  کسب و کارهای  برجسته جهان رقابت می‌کنند؛ اما موفقیت و استمرار این راه، نیازمند حمایت زیست بومی است و توزیع پول دولتی به جز ایجاد رانت نتیجه‌ای نخواهد داشت و کمکی به این کسب و کارها نخواهد کرد.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور ادامه داد: حدود 600 شرکت دانش‌بنیان اصولی وجود دارد که به سرعت پیش می‌روند که گردانندگان آن  جوانانی هستند که صاحب ایده و خلاقیت هستند.

ستاری، منابع مالی را اولویتی پایین برای توفیق یک استارتاپ دانست و از جسارت، پشتکار و ایده به عنوان مهم‌ترین ضرورت‌های رشد یک کسب و کار نوپا یاد کرد.

معاون علمی‌وفناوری رییس‌جمهور تاکید کرد: اغلب استارتاپ‌های موفق، با کم‌ترین امکانات موجود و با پشتکار و نوآوری خود شکوفا شده و رشد کرده‌اند؛ این واقعیت نشان می‌دهد منابع مالی، اولویتی به مراتب پایین‌تر برای یک کسب و کار نوپا محسوب می‌شود، اما مهم‌تر از منابع مالی، تحقق تحول فرهنگی است تا زمینه و فضای مساعد برای تحول‌آفرینی این کسب و کارها در حوزه خدمات و محصولات فناورانه فراهم شود.



                ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ مرداد ۹۷ ، ۲۲:۳۷
                احمد جانقربانی